החות'ים בתימן מגבירים את התקפותיהם על ספינות משא העוברות בים סוף. כיצד ההתקפות ישפיעו על הכלכלה העולמית? כדי להבין את חשיבות נתיב השיט הזה שוחחנו עם ג'ים נלס, יועץ שרשרת אספקה ואנליסט כלכלי.
עדכון לאחר מועד שידור הכתבה: מספר כלי תקשורת בארה"ב מדווחים שהנשיא ביידן קרוב להורות לצבא ארה"ב לתקוף את החות'ים.
הרשמה לניוזלטר השבועי
כל מה שחשוב לדעת – במייל אחד.
הישארו מעודכנים עם חדשות שניתן לסמוך עליהן.
– תחילה, חברת הספנות הדנית Maersk משהה את כל משלוחי המכולות העוברות דרך הים האדום. זאת לאחר מתקפת הטילים של המורדים החות'ים. עד כמה רציני הוא המהלך הזה של חברת Maersk?
זה עניין רציני מאוד, ולא מדובר רק בחברת Maersk. אנו רואים גם שהחברה הגרמנית Hapag-Lloyd מקפיאה את כל המשלוחים עד סוף השבוע. והם עומדים לקבל החלטה נוספת אחרי סוף השבוע. זה עניין רציני מאוד, סחורה בשווי של כ-8 עד 10 מיליארד דולר עוברת מדי יום בים סוף. 8 מיליון חביות נפט עוברות מדי יום בים סוף. וזה מכשול עצום לסחר העולמי כרגע, במיוחד אם לוקחים בחשבון את מה שקורה בתעלת פנמה הפועלת עם יכולת תפעול של 50%, בגלל הבצורת שהם סובלים ממנה שם באזור. ופני המים בתעלת פנמה נמצאים ברמות שפל, אז הם נאלצים לעכב ספינות ולאפשר לספינות לעבור עם פחות ופחות מטען עליהן. אז בין הים האדום לתעלת פנמה, אנחנו צופים משבר בשרשרת האספקה שיתחרה במה שראינו במהלך מגפת הקורונה.
– וואו, ובהמשך לזה כיצד שרשראות האספקה העולמיות שלנו משתנות בתגובה למלחמה בעזה ולמתיחות באזור, ואילו שינויים נוספים צפויים לקרות בהמשך?
ובכן, הדבר הראשון הוא שיש לנו מזל גדול שהמלחמה התחילה באוקטובר. אם היא הייתה מתחילה באוגוסט, החות'ים היו "גונבים" את חג המולד מכיוון שהיינו רואים עיכובים במשלוחים של סחורות המועברים לארה"ב ולאזורים אחרים בעולם לקניות לחג המולד. אנחנו די בני מזל כרגע מפני שזו תקופה איטית יותר בכלכלה, אבל אם יסגרו את הים האדום והסחורות שעוברות שם כבר לא יעברו יותר, מה שאנחנו הולכים לראות, הן ספינות שנאלצות להקיף את כף התקווה הטובה סביב הקצה הדרומי של אפריקה, וגם סביב הקצה הדרומי של דרום אמריקה, בזמן שתעלת פנמה ממשיכה להתמודד עם הבעיות שלה, כך שנראה עיכובים בשרשרת האספקה. וזה יוביל גם לעומס בנמלים שונים. וכמובן, מבחינת ארה"ב, 2 מהנמלים העמוסים ביותר בארה"ב הם גם 2 מהנמלים הגרועים ביותר בעולם בכל מה שקשור ליעילות, פשוט גורם ליותר ויותר צרות לכלכלת ארה"ב.
ועכשיו לאחת הנקודות הקודמות שלך, מהו המחיר שיש לשלם על כל זה?
ובכן, שוב, בים האדום, אנחנו רואים בין 8 ל-10 מיליארד דולר ביום של סחר שעוברים שם. אז כל עיכוב יכול להוביל להעמקת המיתון העולמי ולהאטה עולמית חמורה יותר. בהתחשב במצב הכלכלה שאנחנו עדים לה בארה"ב, כמו גם בסין ובאירופה, אין לנו באמת אפשרות לעמוד בזה כרגע. אז אנחנו צריכים שהמעבר יישאר פתוח. מה שאנחנו באמת צריכים לראות זה את ממשל ביידן נוקט פעולה נועזת מאוד, כמו זו שהיו עושים לדוגמה, הנשיא רייגן או הנשיא טראמפ. הנשיא רייגן, כשאיראן פעלה כך במפרץ הערבי, הוא בעצם הטביע מחצית מהצי האיראני והשמיד את אסדות הנפט. הנשיא טראמפ, כשאיראן עשתה דברים כאלה, הוא הפגיז את סוריה ב"אם כל הפצצות"(MOAB) כדי להראות להם שלא נסבול את זה. איני רוצה לצאת למלחמה עם איראן. זה הדבר האחרון שאני רוצה, אבל עלינו להעביר מסר ברור וחזק לאיראן התומכת בחות'ים ועומדת מאחורי כל זה: שאנחנו לא נסבול את זה ונמאס לנו מזה ועליהם להפסיק את זה, או לסבול מההשלכות של מעשיהם.
בעולם | כלכלה | מזרח התיכון |
• לעוד תכנים ועדכונים הרשמו לערוץ הטלגרם שלנו: לחצו כאן
• מצאתם טעות? יש לכם שאלה? תגובה? פנו אלינו דרך הטלגרם או דרך המייל