img

img

img

img

img

להרגיש קריר ונעים בחמסין? הפתרון המפתיע שאולי תלבשו בקרוב

עמית לוי

5 בספטמבר 2024 |

| מדע וטכנולוגיה

avator

מאמר מאת עמית לוי, עיתונאי טכנולוגיה, לשעבר עורך בשבועון למנהלי מחשוב

והרי התחזית הלא שגרתית: בעתיד הקרוב, הקיץ עשוי להיות עבורכם נוח להפתיע, כאשר תסתובבו בחוץ ואפילו תעשו ספורט ללא מזגן. וכל זאת, ללא צורך ברכישת ונשיאת פתרון קירור מיוחד!

אתגר הקירור הנייד

כיצד מקררים את הגוף בחודשי הקיץ החמים, הרחק מהמזגן? לרוב, התשובה היא ביגוד קייצי קל ואיכותי, כנראה מכותנה. אך כל זה לא יקרר אתכם. ואולי בקרוב דווקא כן? בעוד שביגוד חורפי מסייע לשמירת החום שפולט הגוף, ביגוד קייצי לא ממש תורם לקירור בקיץ. הוא אמנם בולם חשיפה ישירה לקרני השמש, אך אינו עושה הרבה מעבר לכך. הביגוד הקייצי גם מתחמם בעצמו וחום זה עובר לגוף. מה הפתרון?

שיטות הקירור המוכרות לנו ממבנים ומכלי רכב משתכללות בהתמדה, אך הן אינן זמינות בגרסה ניידת. עדיין אין מזגן נייד ומעשי, להולכי רגל או ספורטאים. מערכת קירור לבישה תהיה מטבע הדברים מסורבלת למדי, אם כי ניתן לפתח פתרונות שונים אשר יצמצמו את גודלה. דוגמה מעניינת לכך סיפקו לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת ווטרלו (University of Waterloo), אשר פיתחו בד הממיר חום מהגוף ומהשמש לחשמל.[1] כך עשויים לחסוך בצורך לשאת מקור אנרגיה כמו סוללה. אך גישה יותר פשוטה ואלגנטית מבחינה הנדסית, היא לצמצם את התחממות הגוף מראש.

פריצת הדרך המפתיעה מעולם הרכב

אם נעבור לרגע לעולם הרכב, נמצא גם שם אתגר דומה. אמנם קירור כלי רכב בקיץ מבוצע ביעילות רבה בעזרת מזגן מובנה, אך הוא צורך חשמל רב ואינו מקרר באופן מיידי. במקביל, ניתן לצמצם טמפרטורה בתוך תא הנוסעים מראש, באמצעות מבנה הרכב שמפריד בינו לבין חום הסביבה. יכולת חציצה זו היא לכאורה מוגבלת, אך יצרנית הרכב היפנית ניסן הציגה לאחרונה פריצת דרך מפתיעה – צבע לרכב, אשר מוריד את החום בדופן החיצונית של הרכב בעד 12 מעלות צלזיוס ואת החום הפנימי בעד 5 מעלות![2] הדבר הושג, באמצעות שילוב חומרים שדוחים את אור השמש בצבע. אם ניתן ליישם זאת במדיום דק כמו שכבת צבע לרכב, אולי הדבר ישים אפילו בחולצה?

הדור הבא של הביגוד הקייצי?

צוות חוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס אמהרסט (University of Massachusetts Amherst) פיתח ציפוי מיוחד לבדים, אשר מסוגל לצמצם את הטמפרטורה מתחת לבגד באופן מרשים. בבדיקות שבוצעו בטמפרטורת סביבה של 32 מעלות צלזיוס, התקבלו התוצאות הבאות: ההפרש בין טמפרטורת הסביבה לבין טמפרטורת האוויר שמתחת לבד היה 4.4 מעלות צלזיוס. ההפרש בין טמפרטורת הבד החדש עצמו לטמפרטורת בד רגיל, היה 8.3 מעלות צלזיוס! מידע על השיטה הוצג לראשונה באתר האוניברסיטה ובכנס שערכה האגודה האמריקנית לכימיה (The American Chemical Society) ב-18-22 לאוגוסט.[3][4]

סוד שיטת הקירור, הוא בציפוי המבוסס על גיר מחזיר אור (רפלקטיבי). ליתר דיוק, הציפוי מחזיר קרינת על-סגול (UV או ultraviolet) וקרינת near-infrared (או near-IR). חידוש זה בעולם הטקסטיל, משפר את הטמפרטורה ביחס לפתרונות דומים שהוצעו ונוסו בעבר, בכך שהוא פשוט יחסית לייצור המוני וידידותי לסביבה. התוצר עמיד בכביסה וניתן ליישם זאת עם מגוון סוגי בדים נפוצים. כך שמדובר בפיתוח שנמצא בשלב מתקדם יחסית, מבחינת פוטנציאל השילוב המעשי בשוק.

המשמעות המעשית לכך, היא שבעתיד תרכשו כנראה חולצה חדשה לקיץ, רגילה לכאורה, אך היא תקרר אתכם! ניתן לשער, שטכנולוגיה זו תשולב גם בכובעים ובמכנסיים. היא תשפר את התחושה שלנו בחיי היום יום, תקל על עובדים החשופים לשמש, תצמצם סיכוני חום לספורטאים ועוד.

קרדיט לתמונה: Rudy and Peter Skitterians from Pixabay

 
subscribe logo

הרשמה לניוזלטר השבועי

כל מה שחשוב לדעת – במייל אחד.
הישארו מעודכנים עם חדשות שניתן לסמוך עליהן.

*בהרשמה לניוזלטר, את/ה מסכימ/ה ל-מדיניות הפרטיות באתר.



 


 לעוד תכנים ועדכונים הרשמו לערוץ הטלגרם שלנו: לחצו כאן

מצאתם טעות? יש לכם שאלה? תגובה? פנו אלינו דרך הטלגרם או דרך המייל