מאת עמית לוי, עיתונאי טכנולוגיה, לשעבר עורך בשבועון למנהלי מחשוב
תחום כלי הרכב האוטונומיים נע במהירות קדימה, אם כי עדיין "בזיגזגים" מעט פרועים. והפעם – עוד חברה נפלה קורבן לשוק תחרותי זה, בנישת ה"רובוטקסי” המעניינת. במקביל, הענקיות ממשיכות להשקיע בכך וייתכן שהפריצה הגדולה קרובה מתמיד.
GM Cruise פורשת מהמרוץ
ג’נרל מוטורס (GM) הודיעה על הפסקת פרויקט המונית האוטונומית שלה ומעבר לקידום כלי רכב פרטיים חצי אוטונומיים, בפיקוח אנושי.[1] הפרויקט התבסס על טכנולוגיה של חברת Cruise ש-GM רכשה בשנת 2016 והסתבר שאינו רווחי. חטיבת Cruise של החברה לא רק הפסידה כספים, אלא גם חויבה בספטמבר השנה לשלם קנס של 1.5 מיליון דולר. זאת, בעקבות תאונה שהתרחשה שנה קודם לכן, שבה היה מעורב אחד מרכביה.[2]
הרובוטקסי בדרך?
ה-Robotaxi מהווה נישה מיוחדת בתחום הרכב האוטונומי שרבים משקיעים בה, כולל BMW, הונדה, Alphabet (גוגל), פורד וטסלה. מוניות אוטונומיות מוצגות כהתפתחות טכנולוגית רבת יתרונות, כולל צמצום עומסי תנועה וחנייה וצמצום זיהום האוויר בערים. אך התחום גם עומד בפני עיכובים רבים, כולל בהיבטי טכנולוגיה, בטיחות ורגולציה.
זהו שוק דינמי עם תחרות עזה ושתי מדינות המשקיעות בכך במיוחד – ארה”ב וסין. מדובר בתחום מבטיח מבחינת רווחים אפשריים לחלוצים שיובילו אותו, אך מורכבותו מציבה רף גבוה מאוד בפיתוח, המוביל לכישלונות ולשינויי תכניות תכופים. לכן לא מעט יוזמות בתחום זה קורסות, בעיקר אצל חברות הזנק שאין להן משאבים בהיקף של חברות כמו GM.
במקביל, בחברות הגדולות בוצעו עם הזמן שינויים נרחבים באופן שבו הן מקדמות זאת, מבחינת היקף כוח האדם והחלוקה לחברות בת. למשל המקרה של Argo AI, שפיתחה טכנולוגיות לכלי רכב אוטונומיים בתמיכתVolkswagen Group ופורד – ב-2022 פורסם כי Argo AI הפסיקה את פעילותה העצמאית וכי פולקסווגן ופורד ימשיכו לפתח חלקים מהטכנולוגיה שלה.[3] פורד גם הודיעה אז על כוונתה להוריד את הרף מבחינת יעד הפיתוח, מאוטומציה כמעט מלאה לרמות אוטומציה נמוכות יותר.
אז יישום מושלם של Robotaxi או מכונית רובוטית אולי לא נראה ב-2025, אבל ייתכן שהפריצה הגדולה בכך קרובה מתמיד.
קרדיט לתמונה: Cruise / GM
הרשמה לניוזלטר השבועי
כל מה שחשוב לדעת – במייל אחד.
הישארו מעודכנים עם חדשות שניתן לסמוך עליהן.
• לעוד תכנים ועדכונים הרשמו לערוץ הטלגרם שלנו: לחצו כאן
• מצאתם טעות? יש לכם שאלה? תגובה? פנו אלינו דרך הטלגרם או דרך המייל