img

img

img

img

img

היכן הומצאה "הלוחמה הבלתי מוגבלת"?

NTD

24 ביוני 2026 |

| בעולם

avator

ספוילר: לא חמאס או חיזבאללה המציאו את השיטה – הם רק העתיקו ושדרגו אותה

מאמר דעה מאת חננאל אביב, פרשן לענייני המזה"ת

​השורש ההיסטורי לוקח אותנו דווקא לסין ותורת הגרילה של הדיקטטור הקומוניסטי מאו דזה-דונג. הבסיס הרעיוני נולד שם במחצית הראשונה של המאה ה-20. שליט סין, מאו דזה-דונג, טבע את כלל הברזל של השיטה: "הלוחם צריך לשחות בקרב האוכלוסייה האזרחית כמו דג בים" – שימוש במרחב האזרחי כמגן אנושי ובסיס פעולה צבאי.

​חשוב לציין כי לוחמת גרילה – התשת צבא גדול על ידי כוח קטן – קיימת משחר ההיסטוריה, ממרד המכבים ועד המלחמה בנפוליאון אך הקומוניסטים בסין פיתחו את השיטה כך שתשלב בין הלוחם לאזרח. מאו הפך את הטשטוש הזה לדוקטרינה סדורה: הגרילה אינה כוח מבודד בבסיסי פעולה בהרים, אלא ישות הנטמעת בערים ובכפרים, כדי שהצבא שנלחם מנגד לא יוכל להשמידה מבלי לפגוע באוכלוסייתו שלו.

​ציר הזמן מול ארגוני הטרור "הפלסטינים": תורת מאו גובשה בשנות ה-30 של המאה הקודמת – שלושה עשורים לפני הקמת אש"ף ופת"ח, והרבה לפני חמאס וחיזבאללה שקמו בשנות ה-80. פת"ח והחזית העממית תרגמו ואימצו את כתביו של מאו כתוכנית עבודה רשמית בשנות ה-60 וה-70. לאחר מכן, חיזבאללה וחמאס הוסיפו לכך רקע אסלאמי ואידיאולוגי כמשקל מחזק.

​המושג המודרני של הדוקטרינה נוסח בספר "לוחמה בלתי מוגבלת" מאת שני קצינים בכירים בצבא סין, צ'יאו ליאנג ווואנג שיאנגסו. בעברית זה אולי נשמע כמו לחימה באכזריות ובחוסר רסן, אך המונח הסיני המקורי (超限战) משמעותו "לוחמה מעבר לגבולות" – פריצה של גבולות שדה הקרב המסורתי ומעבר מוחלט למרחב האזרחי, המשפטי והתודעתי.

​לדעת רבים, הרקע לכתיבת הספר הוא לקחי מלחמת המפרץ (1991). הסינים הבינו שעימות חזיתי מול העליונות האמריקנית הוא טעות, ויש להעביר את המערכה למגרשים שינטרלו את ארה"ב ללא יריית כדור אחד.

​התזה הסינית אומרת: תם עידן הקרבות הקונבנציונליים בין צבאות. להכנעת האויב יש למחוק לחלוטין את הגבול בין צבאי לאזרחי, ולהשתמש בכל אמצעי אפשרי שיגביל את האויב מהציר המערבי.

​ארגז הכלים הא-סימטרי של הדוקטרינה כולל:

– ​מניפולציות בשווקים, פגיעה במטבע וסנקציות.

– ​תקיפת תשתיות קריטיות וריגול תעשייתי.

– ​ניצול הדין הבין-אומי לכבילת ידי הצבא היריב.

– ​הנדסת דעת קהל, פייק ניוז ולוחמה תקשורתית שמטרתה טשטוש התודעה של הצד השני וניסיון שכנוע של התודעה היריבה.

​והליבה: טרור וגרילה – הפעלת שחקנים לא-מדינתיים כנגד שחקנים מדינתיים.

​בחזרה לימינו: חמאס, חיזבאללה והג'יהאד העולמי. ארגוני הטרור שישראל מתמודדת מולם מאז שנות השישים לא המציאו את השיטה. הם לקחו את הדוקטרינה הקומוניסטית-הסינית, שילבו בה אידיאולוגיה אסלאמית מבית מדרשם של "האחים המוסלמים" ואת תורת הח'ומייניזם מאיראן, והפכו אותה לשיטת הקרב המוצלחת ביותר כנגד מדינות מערביות שעובדות לפי הדין הבין-לאומי תוך הפרדה בין צבאי לאזרחי. בין זרוע צבאית לזרוע מדינית. בין מחבל שנושא נשק לבין מחבל על אזרחי שנטמע באוכלוסייה האזרחית.

​לכך הם הוסיפו אתגר שלמערב קשה לפצח: מטרו תת-קרקעי וערי טילים תת-קרקעיות, לצד אחסנת אמל"ח וטילים בלב האוכלוסייה האזרחית. כל זאת בתוספת ניצול ציני של המדיה הדיגיטלית והמוסדות הבין-לאומיים כדי לשתק במקביל מדינית צבאות מודרניים, כדוגמת המערב וישראל.

​זה התחיל בסין הקומוניסטית של שנות ה-30. מול יפן, לוחמי הגרילה של מאו דזה-דונג פיתחו את לוחמת המנהרות; רשתות תת-קרקעיות מתחת לכפרים ששימשו כמפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסי מארבים, שאיפשרו ללוחמים להיעלם ברגע שהצבא היפני נכנס לשטח.

​צפון קוריאה לקחה את התפיסה הזו קדימה, הפכה אותה ליכולת הנדסית צבאית, ונהפכה ליצואנית מספר אחת של טכנולוגיית תת-קרקע לשחקנים א-סימטריים. חמאס, חיזבאללה ואיראן לא המציאו את ערי התחתית – הם פשוט רכשו מהן את הידע והציוד.

​חברות קש צפון-קוריאניות העבירו לאורך שנים ידע הנדסי, תוכניות חפירה ומכונות. המנהרות החצובות בסלע של חיזבאללה בלבנון הן העתק מדויק של דוקטרינת "הקו הקדמי המבוצר" הצפון-קוריאני, וברצועת עזה נמצאו לא פעם רקטות ורכיבי הנחיה מתוצרתם.

​סין מצידה אחראית לטכנולוגיה, לאמל"ח וללוגיסטיקה, כאשר בשנים האחרונות הסיוע הוא בעיקרו טכנולוגי-מסחרי במסווה אזרחי. לפי עדויות, חמאס השתמש בציוד חפירה סיני, במערכות תקשורת מוצפנות של חברות סיניות שמנעו מצה"ל ליירט אותות במטרו, ובכמויות עצומות של אמל"ח סיני תקני ומתקדם – מרובי צלפים, דרך טילי נ"ט ועד ציוד מודיעיני ומצלמות שהוברחו לרצועה, בין היתר בזמן הפסקות האש.

​סל הכלים הא-סימטרי והאידיאולוגי של ארגוני הטרור והג'יהאד העולמי שדרג משמעותית את שיטת הלוחמה הבלתי מוגבלת. הוא שילב שימוש בתת-קרקע ואידיאולוגיה אסלאמית שפועלת בכמה מישורים בו-זמנית כאשר אין קו מפריד בין אזרחי לצבאי.

מדובר באתגר גלובלי שמדינות המערב מתקשות להכריע, בייחוד מול ארגונים לא-מדינתיים שמחזיקים בפועל בישות טריטוריאלית ובמאפיינים של מדינה, אך פועלים ללא האחריות, החובות או המחויבות לכללים הבין-לאומיים המקובלים.


מצאתם טעות? יש לכם שאלה? תגובה? פנו אלינו דרך הטלגרם או דרך המייל

 

הרשמו לערוץ הטלגרם
של חדשות NTD עברית כדי
לצפות בתכנים ועדכונים נוספים

כל מה שחשוב לדעת – בערוץ אחד.
הישארו מעודכנים עם חדשות שניתן לסמוך עליהן.

*ההרשמה לערוץ הטלגרם של חדשות NTD בעברית היא בגדר רשות בלבד, ואינה מהווה תנאי לשימוש
בשירותי האתר או לגישה לתכניו. יחד עם זאת, מובהר כי עצם ההרשמה לערוץ תיחשב כהסכמה מפורשת ל-מדיניות הפרטיות
ול-תנאי שימוש של האתר, והנרשם ייחשב כמי שעיין בהם והסכים להם במלואם.

*ההרשמה לערוץ הטלגרם של חדשות NTD בעברית היא בגדר רשות בלבד, ואינה מהווה תנאי לשימוש בשירותי האתר או לגישה לתכניו. יחד עם זאת, מובהר כי עצם ההרשמה לערוץ תיחשב כהסכמה מפורשת ל-מדיניות הפרטיות ול-תנאי שימוש של האתר, והנרשם ייחשב כמי שעיין בהם והסכים להם במלואם.



 

כתבות אחרונות